Flyktingar.. (hem med dom)


Kommentarer
Postat av: Mötley Annika

hehehehehe Dominator Lisa helt rätt ...

2008-01-22 @ 16:13:24
URL: http://motleycrue.blogg.se
Postat av: Annas pytt

Ja detta är ju onekligen en känslig fråga...jo, visst ska vi ta emot flyktingar, men det gäller ju att kunna ta hand om dem på rätt sätt. OCH sätta gränser för vad som man gör och inte. Jag tycker oxå att man ska skicka tillbaka dem som begår brott, även om det väl egentligen inte är det som hjälper...men vad göra??? Ja, det är inte lätt! må gott i snön/ Anna

2008-01-22 @ 17:24:13
Postat av: Fru A

Jag håller med dig - när de får en chans här i sverige ska de f-n i mig sköta sig och gör det inte det ska de ut! Det ska inte tjafsas och mesas!

2008-01-22 @ 19:23:40
URL: http://barnavnorrland.blogg.se
Postat av: cattis

Man bör informera om vad som gäller...
Att kasta kniv är INTE okej.
Ut och väck så att de som sköter sig kan få en chans i stället.
För skötsamma flyktingar ska vi absolut ta emot.

Sen bör det ju finnas personal på förläggningen som kan se om de som bor där är behöver psykisk vård.

2008-01-22 @ 20:46:49
URL: http://livetsomar.blogspot.com
Postat av: Lucas

Hmmmm....
Vart ska vi då skicka alla svenskar som inte sköter sig??
Tillbaka till BB??

Njaaa
jag vet inte vad jag tycker men jag är helt klart på linjen att man ska ta seden dit man kommer och lagar därefter.
Att det sen skulle vara synd om de som kommer hit med sina trauman bakom sig är ju såklart en sak men jag tror det är de som har det värst som inte tar sig ut ur landet utan det är de rika som har möjligheten för flyende..

2008-01-22 @ 22:03:07
URL: http://lucas1962.blogg.se
Postat av: Cam

Jag kan inte annat än hålla med ....

2008-01-23 @ 03:01:12
URL: http://camscorner.se
Postat av: Nisse

Tack lucas,
du sa just vad jag tänkte på, Vart ska vi då skicka alla svenskar som inte sköter sig??

2008-01-23 @ 10:25:11
Postat av: Lizaloop

Ja men alla svenskar som inte sköter sig ska väl såklart straffas, jag är inte rasist om ni tror det...
men hallå, tänk er själv att vi åker ner till låt säga pakistan och kastar knivar på en affärsinnehavare, vi skulle bli sparkade in i fängelset och ett dödsstraff skulle komma fort!
Man får faktist ta seden dit man kommer så är det!

2008-01-23 @ 11:43:06
URL: http://www.lizaloop.blogg.se
Postat av: Nisse

jag tror visst det dem ungarna gjorde var olagligt men inte för att de var ´´FLYKTNINGAR`` jag tror också att det ska finnas grå skuggor mellan vit och svart och att man ska vara ´´lagom´´med sin tankande och att det extrema slutsatser och fördomar som jag har upplevt mycket i byn det som man inte upplever mycket i stor stad (själv är jag en invandrare och har svenskt medborgareskap vilket är jag stolt över:-) och försöker så länge har jag varit i sverige att blanda in i samhället fast flera gånger var jag på väg att ge upp och låsa in mig i mitt hus pga fördomar och löjliga uttryck som man fick höra flera gånger (jag kände mig ibland som en utomjording) iaf. jag tycker själv att istället för att tjata mycket om flycktningar och invandrare integration i samhället borde det samhället (mottagare samhället) jobba sig lite att integrera med de främmande. Visst våran kommun erbjuder flyktningar att komma hit med allt hejsan och tjusan och jag får höra jämt hur dåligt många flyktningar mår här uppe, ingen jobbtillfalighet, inte förbreda läraren i skolan för att ta emot invandrare, hur stängt är samhället och hur rädd kan många vara för alt främmande men en sak att säga de som är rädda för invandrare här i byn, de själva när de reser bort till främmande länder tycker att främmande folk är exotiska, vilket ironi kan jag tänka mig. iaf. jag känner dig liza och tycker själv att du är en jätte trevlig människa och vet säkert att du inte rasist och sånt men kanske jag tog chansen att prata av mig och ta ut allt ´´frustration´´ jag har som vissa människor kan ge mig.
förresten det var sant det om dödsstraff i pakistan men det gäller alltså även pakistanianer själva, men du sa inte vars ska svenskar som inte sköter sig hämna om vi begär att flyktningar som inte sköter sig själv ska hem och vi vill vara som rättvisa??
KRAM, och PEACE ;-)

2008-01-23 @ 13:26:33
Postat av: Ice Lady

Nisse: Bra kommentar! :-)

Jag tycker att svenska lagar ska gälla för alla som bor eller vistas i Sverige!
Och jag tror faktiskt också att de inte kommer att få stanna i Sverige p g a de brott de begått under den tid de varit här (vi är ju välkända över att ha väldigt hårda regler för att få stanna i Sverige).

Jag är helt emot ALL TYP AV sådan här MISSHANDEL/skadegörelse - oavsett VEM som gör det (för det gör ju även "svenskar"), och sånt beteende ska straffas.

Sedan är det ju så att dessa 5 (tror jag det var) ungdomar ger ALLA andra hundratals flyktigar som finns i Åsele dåligt rykte - ÄVEN om de sköter sig.

Jag tycker såklart att det är "vår" skyldighet att ta hand om de flyktingar som kommer hit, på bästa sätt och få dem integrerade i samhället. Men man vet ju inte i förväg vilka som är "bovar & banditer" och vilka som är laglydiga medborgare...

Kanske man skulle införa en psykologisk profiltest innan? He he he... (Har sett för mycket agent-filmer ^^).

Jag hoppas på en bätte och mer välfungerande invandrarpolitik samt inställning i vårt framtida Sverige. Likaså en fortsatt öppen debatt om ämnet!

2008-01-23 @ 13:50:26
URL: http://icelady.blogg.se
Postat av: Nisse

Hej Isdamen!!
tack för att du öppnar debatten då får jag ju säga vad jag tycker och tänker hur många gångar har jag träffat folk eller råkade för nedtryckta fördomar om flyktingar och invandrare, jag har inte läst artikeln och vet inte vad saken gäller då tror jag säkert att det är lika som vilket brott man läser om som hände//händer nästan alltid i södra Sverige begått av ``svenska´´ ungdomar, men
det som gjorde det lite mer uppmärksams att det är ju ´´flyktningar´´.
t.ex. det som hände i Upplands Väsby ..

Jag är inte här för att forsvara dem, och jag själv känner inte mig påträffad eller något sånt bara att jag tycker inte att på så sätt att de går tillbaka hem där de kom och flydde från gör saken värre, på mänskligt syn ser jag att de borde straffas som vilken svensk som helst ju jag har mina åsikter om fördelar och nackdelar att ta emot flyktingar, man vet ju aldrig vad har de i ryggsäcken men jag ser det som sagt på ett mänskligt sätt att dem borde straffas.

Om de kommer till Vindeln så är jag inte alls orolig för att; om du behandlar människor med värde och respekt så kommer dem troligt att behandla dig så tillbaka, men om du behandlar folk som ´´oförståndiga idioter ´´ kommer de att behandla dig likaså. Nu är jag en sådan som tror att 90% av våldet i samhället är provocerat våld så min slutsats är; med ett leende, tolerans, optimism, och fördomsfri attityd klarar man sig även i ´´PAKISTAN´´ ha ha !!

PEACE on YOU ALL!!

MVH// K
& N /från Vindeln

2008-01-23 @ 17:17:35
Postat av: britten

hej

min mamma bor i Åsele och när jag var hemma nu i nyår så anlände hela högen med invandrare och jag hörde diskusionen bland särskilt dom äldre då om just hur det skulle bli och bland annat såna här farhågor..det är tråkigt, tråkigt för alla för dom som ska behöva vara rädda och för dom flyktingar som sköter sig..

ha det bra...

2008-01-23 @ 23:30:35
URL: http://pyrobritt.blogg.se
Postat av: Lizaloop

k och n:
Ja jag håller med er visst är det nog så att om det är invandrare så uppmärksammas brotten mer, helt klart. Självklart skall alla som begår brott straffas och självklart skall man behandla männsikor med respekt, men som artikeln var så hade ungdomarna blivit nekade att köpa öl 3 gånger och det var orsaken till detta dåd, och det är väl ändå inte acceptabelt! Hade det varit svenskar som gjort samma sak så självklart skulle de få sitt straff, men nu var det ju det att det inte alls lät som om dessa ungdomar skulle få "nåt straff", det enda var att de skulle få flytta till annan ort och det är väl ändå INTE ett sätt att lösa problemet på. Därför tycker jag att de lika väl kan bli hemskickade till där dom kom ifrån. Sen så är det ju fel på sveriges rättsväsen som inte kan komma med något bättre förslag. Men jag tycker inte att bara för att de här personerna begått detta så skulle de andra flyktingarna bli dömda, det tror jag inte alls.
också kan jag tillägga att jag var FÖR att ha en flyktingförläggning här i byn för jag tycker att invandrare är väldigt driftiga, tänk vi skulle säkert i framtiden ha fått en massa affärer och matställen i byn då om de hade valt att stanna kvar här + att det alltid är spännande att ta del av andras kulturer.
Det är klart att man skulle klara sig "även i pakistan" med rätt attityd men åker man dit får man väl ändå ta efter deras seder, så är det ju!
Å begår jag ett brott där så kommer jag att bli straffad, inte bara förflyttad till en annan ort i landet...!

2008-01-24 @ 10:18:12
URL: http://www.lizaloop.blogg.se
Postat av: Lizaloop

Nisse (varför kallas du så?, det passar dig inte :)
(såg att din senaste kommentar inte godkändes direkt så jag publicerade den nu)
jag har en kommentar till det du skrev:
nu talar jag för mig själv, om jag bodde nära ett behandlingshem skulle jag nog låsa om mig mer än vad jag skulle göra nära en flyktingförläggning!

2008-01-24 @ 10:40:29
URL: http://www.lizaloop.blogg.se
Postat av: Nilla

Jag antar att dessa flyktingar bor på Gafsele Gård, ca 2½ mil utanför Åsele tätort. Gafsele Gård (http://www.gafselegard.com) är ett f.d. behandlingshem som sadlat om till flyktingförläggning och nu tar emot asylsökande flyktingar.

Personalen är dock densamma o jag måste ju medge att föreståndaren där, Christer Hedman, är inte direkt den som kämpar för dom stackars barnen som är placerade där för vård.

Han är glad sålänge han får in pengarna!!

(Jag har själv bott där, i 2 år, utan någon vård alls, 1995-1997)

2008-02-01 @ 14:54:24
URL: http://phernilla.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se - allt om bloggdesign!